Hej kära Ikea, jag måste skriva några väl valda ord om er fantastiska kundservice. Men först bakgrunden: jag köpte ett arbetsbord som heter Micke. Det är alltid trevligt att kunna förnamnen på sina möbler. Det dök upp och tyvärr saknades två träbitar, nämligen de som formar långsidorna på lådan man sätter under bordskivan. Nåväl, inga problem. Jag gick till er hemsida, ikea.se och letade fram formuläret för att skicka in reklamationer. Eftersom ni tydligen inte vill besväras av besvikna kunder, har ni på klassiskt manér sopat denna funktion under en fyra-fem persiska mattor i ett försök att omöjliggöra alla försök att faktisk anmäla något. Men jag låter mig inte hindras av usel webbdesign gjord av ett okänt konsultföretag som fick jobbet huvudsakligen för att ni inte är beredda att betala för en vettig hemsida. Ni är allt något småländska, är ni inte? 🙂 Så jag hittade till sist formuläret som är byggt för att låta en be er skicka diverse skruvar som man kanske har lösa eller om det är möbeln som har det. Vet inte så noga.
Men att tala om att delar av möbeln i sig saknas, det kan aldrig ha slagit er att det är möjligt. Det finns inget artikelnummer för en bräda och att använda artikelnumret för hela produkten tillåter inte formuläret. Hur skulle det se ut? Dessutom vill formuläret inte ha artikelnumret i det format som det anges på hemsidan. Den är korrekt i att punkter inte är en form av siffor, men det gör inte en datorovan person glad att få en utskällning när man skriver in artikelnumret som 330.666.111. Eftersom jag inte är datorovan utan en sur gammal gubbe, så bryr jag mig inte. Men inse att försöket att anmäla via formuläret var dömt att misslyckas.
Så… Jag ringde då er support och gladeligen lät mig berätta att delar saknades och givetvis kopplade fram mig… till en röst som förklarade att jag inte kan/får/bör/är lagligen berättigad till/måste använda telefonen för detta ändamål, utan bör använda ert formulär (se ovan för en beskrivning över hur det gick!) på hemsidan..
Blodtrycket gick över någon gräns där mätaren inte längre är tillförlitlig utan ber mig kontakta min läkare om jag vill fortsätta gå på denna jord.
Men då finns ju chatten. Denna chans att få nämna för en självsfrände att man är mindre nöjd med sitt köp, var jag ju bara tvungen att ta. Nu tror jag inte på själen som koncept, då jag är icke-religiös och rätt mycket en skeptiker till min läggning. Men då jag ämnar respektera de som tror på en gud (eller flera) och själen som en odödlig kraft, måste jag ändå säga att chattboten var själlös på alla sätt den kunde vara. Jag förklarade för botten Anna att jag behövde hjälp då delar till min käre vän Micke saknade, och fick då veta … att … du vet…. det där (trasiga) webbformuläret… Det är ju det du ska använda. Jag jämförde henne med Skynet och bad om en snabb död badande i radioaktiv strålning, men hon verkade inte förstå vad jag menade eller kanske inte är kopplad till någon missilsilo. Så den optionen fanns inte heller.
I detta läge har jag slut på möjligheter att kontakta er för att få delarna till min möbel. Och då är jag helt på det klara att återuppväcka Ingvar inte är möjligt, då vi inte har den teknologin (ännu?), försöker jag istället med denna text att skicka er en önskan om hjälp. Förhoppningsvis kommer denna flaskpost fram någon gång och läses av någon som, oddsen till trots, har ett mått av intresse för era kunder väl och ve…
Med hopp om bättring…
Erik Zalitis